Paroda veiks nuo 2024 metų rugpjūčio 23 iki spalio 29 dienos.
Nacionalinio istorinio memorialinio draustinio „Babin Jar“ rengta paroda „Bachmutas. Genocido veidai 1942 | 2022“ bus eksponuojama Kauno IX forto muziejuje nuo šių metų rugpjūčio 23 dienos iki spalio 29 dienos. Tai yra pirmoji paroda, kurią „Babin Jar“ pristato Europos Sąjungoje.
Paroda „Bachmutas. Genocido veidai 1942 | 2022“ siekiama nubrėžti paraleles tarp 1942 m. Holokausto tragedijos, per kurią Bachmute nužudyta per 3000 nekaltų civilių, daugiausia žydų, ir rusijos okupantų tyčinio miesto naikinimo 2022–2023 m. Ši paroda atskleidžia istoriją dviejų genocidų, kuriuos skiria aštuoni dešimtmečiai, tačiau abu įvykdyti represinių režimų: nacistinės Vokietijos ir šiuolaikinės rusijos.
Istorijos faktai
Parodoje eksponuojami dokumentai ir nuotraukos iš Bachmuto kraštotyros muziejaus rinkinių, kurie pateikia išsamią istorinių įvykių chronologiją ir leidžia įvertinti 1942 metų nacių nusikaltimų mastą. Čia galima susipažinti su unikalia archyvine medžiaga, liudininkų prisiminimais bei dokumentais, kurie Niurnbergo procese tapo svarbiais įrodymais.
1942-ųjų sausio 11 dieną buvusio NKVD pastato rūsyje buvo įkalinta daugiau nei 3000 žydų ir kitų tautybių Bachmuto gyventojų. Kelias dienas žmonės buvo laikomi be maisto ir vandens, o paskui tiek sušaudytieji, tiek sužeistieji užmūryti apleistoje alebastro kasykloje.
2022 metų rugpjūčio 1 dieną rusijos gynybos ministerija kartu su prorusiškais „Telegram“ kanalais paskelbė apie sausumos operacijos Bachmute pradžią. Nuo to laiko miestas buvo beveik visiška. sugriautas, tūkstančiai namų subombarduoti, o dešimtys tūkstančių gyventojų priversti bėgti. Ukrainos profesionalių fotografų asociacijos nuotraukos atskleidžia, kaip kartojasi istorija ir kaip totalitariniai režimai griauna žmonių likimus ir sukelia milžiniškas kančias.
Meno instaliacijos
Parodoje daug dėmesio skiriama meninėms instaliacijoms, kurios atskleidžia dviejų skirtingų šimtmečių genocidų esmę, žmogaus teisių neigimą, asmenybės sunaikinimą ir atminties išsaugojimo svarbą. Menininkas Mykhailas Alekseenko pristato tris instaliacijas: „Dulkės“, „Dulkės 2022“ ir „Išlietos ašaros“.
- „Dulkės“ (2014 m.). Ši instaliacija buvo sukurta Euromaidano protestui. Ji simbolizuoja žmogaus teisių nepaisymą ir asmenybės sunaikinimą. Pirmiausia slopinamos žmogaus teisės, tada sunaikinama asmenybė, vizualinis atspindys ištrinamas, o galiausiai žmogus virsta dulkėmis – pelenų metafora. Pelenai yra atminties saugotojai.
- „Dulkės 2022“ vaizduoja atminties sunaikinimo metaforą. Ši instaliacija sukurta neseniai ir vaizduoja, kaip rusija bando sunaikinti atmintį Ukrainoje, perimdama SSRS patirtį.
- „Išlietos ašaros“ yra audiovizualinė instaliacija, kuri vaizduoja visų ukrainiečių bendrą skausmą ir išlietas ašaras. Monotoniškas lašo kritimas, primenantis metronomą, simbolizuoja tylos minutę mirusiųjų atminimui – minutę, kuri niekada nesibaigia. Juodoji skylė, į kurią žvelgiame. Atrodo, kad šiam skausmui nėra pabaigos, tačiau tuo pat metu šioje bedugnėje matome savo ir kitų atspindžius, primenančius, kad esame gyvi. Tik gyvieji gali nešiotis mirusiųjų atminimą.
Dokumentiniai kadrai
Parodoje eksponuojami vaizdo menininko Clemenso von Wedemeyerio ir žymių dokumentinių fotografų Kostiantyno ir Vlados Liberovų, Sergeyaus Korovaynyo, Andriyaus Dubchako ir George’o Ivanchenko darbai, atskleidžiantys pastarųjų dvejų metų Bachmuto miesto infrastruktūros sunaikinimą ir tai, ką teko išgyventi vietos gyventojams. Šie dokumentiniai kadrai leidžia įvertinti ne tik 1942 metais nacių įvykdytų, bet ir šiuolaikinės rusijos vykdomų nusikaltimų mastą.
Vokiečių autoriaus Clemenso von Wedemeyerio darbai jungia Bachmuto praeitį ir dabartį. 1941-aisiais Clemenso senelis, Vermachto karininkas Haraldas von Vietinghoff-Rieschas, filmavo savo dalinio karo veiksmus tuometiniame Artemivsko mieste. Būdamas Bachmute 2021 metais Clemensas bandė užfiksuoti vietas, kurias filmavo jo senelis, ir detales, susijusias su nacių okupacija mieste. Šie kadrai susipina su siaubingais karo vaizdais, kuriuos menininkas matė per naujienas.
Paroda tampa mokslininkų, menininkų ir visuomenės veikėjų diskusijų platforma, kuri skatina pokyčius visuomenėje ir atminimo kultūroje.
Paroda Kauno IX forto muziejuje veiks nuo 2024 metų rugpjūčio 23 iki spalio 29 dienos. Maloniai kviečiame apsilankyti šioje unikalioje parodoje – susipažinti su svarbiais istoriniais įvykiais ir prisiminti nekaltas aukas.
PROJEKTO KOMANDA
Ukrainos komanda
Idėja – Roza Tapanova, Mariia Mizina, Oleksiy Moroz
Vyriausioji kuratorė – Mariia Mizina
Kviestinė kuratorė – Dana Brezhneva
Projekto vadovė – Anastasiia Pasieka
Spaudos koordinatorė – Evgenia Kasyanchuk
Vaizdo įrašų redagavimas – Viktor Kolesnikov
Dizaineris – Ruslan Tukanov
Gamyba – Oleksandr Mosindz-Khalchenia
Vaizdo techninė pagalba – Oleksii Yadchenko
Lietuvos komanda
Parodos koordinatorė – Eglė Pietarytė
Komunikacijos koordinatorė – Henrika Kryževičienė
Rinkodaros koordinatorė – Judita Astrovienė
Vizualinės komunikacijos dizainerė – Renata Vinckevičiūtė-Kazlauskienė
Architektūrinių sprendimų dizainerė – Rasa Pranskevičiūtė
Vaizdo turinio kūrėjas – Aurimas Dudanavičius
Vertėja – Teresė Ringailienė
Parodos organizatoriai – Nacionalinis istorinis memorialinis draustinis „Babin Jar“, Kauno IX forto muziejus
Partneriai – Lietuvos Respublikos kultūros ministerija, Ukrainos kultūros ir informacinės politikos ministerija, NVO „Living memory“, Ukrainos profesionalių fotografų asociacija
Informaciniai partneriai – Lietuvos šaulių sąjunga, „Kauno diena“, „Kaunas IN“, „Lietuvos geležinkeliai“, „Gijota“, „Forum Cinemas“, „2GO“, „OWEXX“, „Keliauk Lietuvoje“, „čempijon.lt“, „Media traffic“, „Clear Chanel“